Beroep Agogisch medewerker GGZ

Wat ga je doen in dit beroep?

Beroep Agogisch medewerker GGZ

Wat ga je doen in dit beroep?

Als agogisch medewerker ggz ondersteun je cliënten die een nare periode of situatie achter de rug hebben en daardoor niet meer normaal kunnen functioneren in de maatschappij. Dit kunnen mensen zijn van alle leeftijden die bijvoorbeeld werkloos zijn geworden, verslaafd zijn geweest of voor een langere periode (gedwongen) zijn opgenomen in een instelling. Jij helpt deze mensen met re-integreren.

Voordat je met een cliënt gaat werken is het belangrijk dat jullie elkaar goed leren kennen. Je gaat bij de cliënt langs voor een gesprek en je probeert zoveel mogelijk te weten te komen over zijn problemen en leefomgeving. De mensen met wie je werkt hebben vaak een geestelijk gezondheidsprobleem en trauma’s. Je wilt graag weten wat je cliënt leuk vindt, waar hij goed in is en waar je hem mee kunt helpen. Wil hij bijvoorbeeld graag weer naar school, aan het werk of lid worden van een sportvereniging? Jij komt hier achter en maakt samen met je cliënt een behandelplan om zijn doelen te bereiken.

Tijdens je werk als agogisch medewerker ggz zit je niet snel stil. Je bedenkt verschillende activiteiten die de cliënt kan helpen bij het zo goed mogelijk en zo zelfstandig mogelijk leven. Je laat ze bijvoorbeeld werken met muziek, beweging en spel. Om deze activiteiten te organiseren heb je veel contact met instanties, hulpverleners en vrijwilligers buiten de organisatie. Ook vraag je familie en vrienden van je cliënt om hierbij te helpen. Daarnaast ondersteun je jouw cliënt bij dagelijkse bezigheden zoals persoonlijke lichamelijke verzorging, het opvoeden van kinderen of het huishouden. Jij leert hoe ze hun doelen kunnen bereiken. Dankzij jouw hulp kan een cliënt weer aan het werk of met een opleiding beginnen.

Het is jouw taak om je cliënt goed in de gaten te houden. Je bewaakt de voortgang en zorgt er voor dat de behandeling nog steeds bij de cliënt past. Tot slot maak je een schriftelijk rapport van alle belangrijke informatie over je cliënt. Dit rapport bespreek je met je leidinggevende, je cliënt en het team waarmee je hebt gewerkt.