Beroep Casemanager dementie

Wat ga je doen in dit beroep?

Wat ga je doen
De casemanager dementie organiseert de zorg voor dementerende cliënten en mantelzorgers. Een casemanager dementie wilt voorkomen dat mensen met geheugenproblemen te vroeg worden opgenomen en dat mantelzorgers overbelast raken. Als eerste inventariseer je de zorgvraag van je dementerende cliënt. Je kijkt naar wat de cliënt zelf kan, naar wat de mantelzorg doet en naar welke aanvullende zorg nodig is. Wanneer duidelijk is welke zorg je cliënt nodig heeft, ga je de zorg organiseren. Zelf bied je emotionele en praktische begeleiding en geef je advies. Hierbij staat voorop dat de cliënt zoveel mogelijk zelf de regie en verantwoordelijkheid kan blijven nemen. Gewenst is namelijk dat de cliënt zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen met kwaliteit van leven.

De casemanager is er niet alleen voor de cliënt maar ook voor de mantelzorgers. Zo bied je ondersteuning aan mantelzorgers en geef je advies over zorg- en hulpmogelijkheden. Jouw ondersteuning en begeleiding kan veranderen en variëren, naar behoefte van de mantelzorgers en de cliënt. De zorg is namelijk afhankelijk van het stadium van de dementie, individuele situatie en mogelijkheden.  

Het beroep casemanager dementie is bijzonder doordat je op een professionele manier een vertrouwensrelatie aangaat met cliënten. Dit is nodig om cliëntgericht het zorgproces te kunnen coördineren. Naast dat je de cliënt informeert, adviseert en begeleidt, houd je nauw contact met de mantelzorgers. Ook heb je korte lijnen met hulpverleners die bij het zorgproces van een cliënt betrokken zijn. Je zorgt voor een goede afstemming, terugkoppeling en samenwerking tussen de hulpverleners. Doordat je het aanspreekpunt bent binnen het zorgproces kun je gemakkelijk terugvallen op bijvoorbeeld medische, psychologische, geriatrische en psychiatrische deskundigheid.


Past het bij je?
Je hebt een grote verantwoordelijkheid omdat je alleen bij mensen thuis werkt en op een professionele manier een informele vertrouwensrelatie aangaat met cliënten en mantelzorgers. Deze verantwoordelijkheid moet je wel aankunnen. Om een vertrouwensrelatie op te bouwen moet je het leuk vinden om met ouderen te werken. Je moet goed kunnen luisteren naar je cliënten, behulpzaam zijn en kunnen aanvoelen hoe het met een cliënt gaat.

Je moet flexibel zijn, want de zwaarte en inzet van jouw werk is afhankelijk van de gezondheidstoestand van de cliënt en de behoefte van de mantelzorgers. Bij de zorg voor dementerende cliënten zijn er ook andere hulpverleners bij betrokken. Het is dan ook belangrijk dat je goed kunt communiceren, samenwerken en coördineren. Je moet namelijk een goede afstemming realiseren tussen de hulpverleners, mantelzorgers en cliënt.

Daarnaast is het belangrijk dat je stevig in je schoenen staat. Je moet namelijk cliënten stimuleren zelf actief te blijven en de verantwoordelijkheid en regie te nemen.

Kortom, wat je nodig hebt is:
-    een groot verantwoordelijkheidsgevoel
-    stevige schoenen
-    goede omgang met ouderen
-    geduld
-    zelfstandigheid