Beweegrichtlijnen voor iedereen

november 2017

Deze zomer genoten van je vakantie, maar wel het nieuws rondom sport en bewegen gemist? We geven je graag een herkansing! In augustus zijn de 3 oude normen voor gezond bewegen samengevoegd tot de nieuwe Beweegrichtlijn. Hierin wordt onder meer geadviseerd dat volwassenen 2,5 uur per week moeten bewegen en kinderen dagelijks minstens 1 uur. We zetten alle adviezen voor je op een rijtje.

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen:
•    Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
•    Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
•    Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
•    En: voorkom veel stilzitten

Voor kinderen van vier tot en achttien jaar:
•    Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
•    Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
•    Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
•    En: voorkom veel stilzitten.

Wil jij kinderen, volwassenen en/of ouderen stimuleren bij het volgen van de beweegrichtlijnen? Kies dan voor een opleiding of beroep in de richting van Sport en Bewegen!

Bron: Gezondheidsraad


Terug naar het overzicht